Manager kan leren van musici

Annemieke Zuurbier: ”Manager kan leren van musici”

SPANBROEK – Annemieke Zuurbier is een veelzijdig musicus. Ze speelt niet alleen fantastisch piano, ze geeft ook les. Niet alleen aan scholieren maar ook aan managers op Nijenrode. Zondagmiddag geeft ze een soloconcert in de open lucht, in Hoorn op het Munnickenveld.

De dochter van veehouder Jan Zuurbier werd aangestoken door het muzikale vuur van haar vader. Hij was dirigent en organist van de Bonifatiuskerk in Spanbroek en leidde vele andere koren. Op haar zesde kreeg Annemieke Zuurbier van hem haar eerste pianolessen. Ze vervolgde haar opleiding op de muziekschool Opmeer bij Ru Kaag en Jacques Schermer. Al gauw vroeg haar vader haar als invalster als hij eens een begeleider tekort kwam. Zo was ze op haar veertiende voor de radio te horen als begeleidster van een koor. Tijdens haar middelbare schooltijd op het Werenfridus in Hoorn begeleidde ze af en toe een violiste, Ankie Teunissen, of een zanger. En zo belandde ze onvermijdelijk op het conservatorium. Ze koos Utrecht. “Ik wist duidelijk wat ik er mee wilde: kamermuziek spelen. Daar ligt mijn hart in de kunst om samen met andere muziek te maken.” Het was een warm bad. “Ik dacht: hier zit ik goed. Met allemaal mensen die hetzelfde fanatisme en dezelfde gedrevenheid voor muziek hebben. Ik stortte me er in.” Ze studeerde in 1988 af bij Herman Uhlorn voor piano en in 1990 voor kamermuziek. In haar onstuitbare leerhonger was ze datzelfde jaar begonnen aan een studie muziekwetenschap aan de universiteit van Utrecht. In 1992 was ze doctorandus. Haar scriptie handelde over de cultuurgeschiedenis van de 20e eeuw. “Een interessante periode” licht ze toe. “Er veranderde zo veel op het gebied van schilderen, film en literatuur. Intrigerend om te zien hoe die uitingen parallel liepen met de muziek.” Na haar studies gingen ze pianoles geven en trok ze met een violist door Duitsland en de Antillen. Kamermuziek maakte ze met het Thalassa Trio, ze trad er mee op in tal van kerkjes in Nederland. “Het is in Nederland heel moeilijk om van Kamermuziek te leven”, licht ze toe. “Er zijn zoveel goede ensembles en de tijd die je in de voorbereiding moet steken staan niet in verhouding tot wat je er mee verdient.”Vandaar dat ze een halve baan heeft bij de scholengemeenschap Oscar Romero in Hoorn, waar ze muziekles en culturele vorming geeft.

Dameskwartet
In 1994 richtte ze het Artemis Ensemble op, dat koffie- en lunchconcerten geeft en ook in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te beluisteren is geweest. Het dameskwartet, dat behalve piano uit altviool, viool en cello bestaat, speelt muziek van Mozart tot hedendaagse componisten. “Graag laten we een onbekend werk horen van een bekende of onbekende componist, waarvan iedereen zich afvraagt: waarom is dat nou vergeten?”, lacht ze. In het salonorkest Besame Mucho werpt ze zich op Spaans getinte composities. Met drie tot vijf musici vergast ze publiek van recepties en bedrijfsfeesten op tango’s en pasodobles al dan niet verluchtigd met een zangeres. “Waarbij we ook walsen niet schuwen”, merkt de Spanbroekse op.
Het Delta Trio bestrijkt een totaal ander segment van het muzikale palet: workshops. Samen met klarinettist en cellist ook weer dames, speelt ze kamermuziek. Maar het gaat in hoofdzaak om de communicatie. Het trio geeft wordshops aan managers en aankomende managers op de Universiteit van Nijenrode. “We laten zien hoe we werken als musici. Hoe we dingen oplossen, hoe we als een team een stuk instuderen. Dan krijgen we vragen als: is er een leider? Nee, we hebben geen leider. Het is juist de kunst met drie mensen één geheel te smeden.

Lesgeven
Zo lief als haar deze ‘takken van sport’ zijn, is haar ook het lesgeven op school. “het leukst is het om met de kinderen muziek in te studeren. Ze spelen keyboard en slagwerkinstrumenten. Vorig jaar hadden we een project met het Nederlandse Blazers Ensemble. We hebben toen met een schoolorkest van 30 leerlingen in Paradiso gespeeld. Dit jaar doen we weer een project.”
Ze verheugt zich op zondag, ze heeft voor het buitenconcert een gevarieerd programma samen gesteld van Bach tot Ravel. Het concert wordt georganiseerd door pianotechnicus Peter Hart van 15.00 tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk. “In alle verschillende onderdelen kan ik mezelf kwijt. Ik wil dingen overdragen waar ik enthousiast voor ben, zodat mensen er ook wat van mee krijgen.”